Den pædagogiske træner – webinar
Hvordan skaber vi det gode træningsmiljø i den daglige træning af børn og unge?
At være træner handler også om at skabe et godt og sundt miljø omkring træningen. Det er altså ikke nok at være piv-skarp på øvelser, metodiker og teknik. Man skal også kunne skabe et rum, hvor læring og trivsel går hånd i hånd. Et rum, hvor der er rart at være og hvor man har lyst til at komme igen sæson efter sæson. Det kræver pædagogisk indsigt og nysgerrighed på børn og unges psykologiske og sociale udvikling.
Hvis man går rundt og tror, at pædagogisk tæft enten er en medfødt evne eller noget man udelukkende kan lære af de andre erfaren trænere i foreningen, så kan man godt tro om igen.
Når det gælder rollen som ‘pædagogisk træner’ kan man ikke bare kopiere de andre erfarne trænere i foreningen. Det handler i høj grad om at finde sig selv og sit ståsted, hvis man skal fremstå nogenlunde autentisk i rollen. Du skal kende dine egne styrker, gøre dig dine egne erfaringer og så skal du arbejde med de situationer, hvor du føler dig udfordret.
Men først og fremmest skal du have en basal indsigt i de pædagogiske og didaktiske grundgreb i undervisningssituationen og et grundlæggende kendskab til dine gymnasters forudsætninger for at deltage i træningen og lære nye ting. Viden og indsigt gør dig til en bedre træner.
Undersøgelser viser faktisk, at den nye viden og inspiration som trænere, der deltager på kurser og uddannelsesforløb, får bidrager til, at de bliver bedre trænere – også når det handler om at fylde rollen som ‘pædagogisk træner’ ud. En international undersøgelse har ligefrem vist at lande, der har mange højt uddannede trænere klarer sig bedre ved OL end andre lande med knap så mange højt uddannede trænere.
Nu er det imidlertid meget få trænere, der får fornøjelsen af at følge atleter til OL, men mindre kan nu også gøre det. For alle trænere gælder det, at viden og selve motivationen for at stå som træner over for en flok gymnaster er afgørende. Stemning smitter – og hvis du grundlæggende udstråler glæde, engagement og motivation som træner, så vil du i kombination med indsigt og viden kunne sætte en fantastisk ramme omkring din træning.
Jonas Vestergaard Jensen
Jonas er uddannet med en kandidat i idræt med speciale i talentudvikling og sportspsykologi, og har udover mange års erfaring som gymnastiktræner i TeamGym og tumbling, arbejdet som talentudviklingskonsulent i GymDanmark, selvstændig sportspsykologisk konsulent, underviser på Københavns Universitet og nu som konsulent i DIFs Team Talent og Elite.
Jonas underviser på GymDanmarks træneruddannelse, hvor han er udvikler af modulet GymTræner 2 – Basis – Træningsmiljø og dig som leder. Når han underviser stræber efter at skabe et undervisningsmiljø, hvor det er muligt at dele både de historier hvor man lykkes og de historier hvor man er mislykkes som træner. Målet for undervisningen er nemlig at deltagerne opnår nye indsigter omkring det at være træner – og ultimativt at deltagerne opnår nye indsigter om sig selv som træner.
”For at skabe de bedste mulige rammer for, at vores gymnaster udvikler sig hjemme i hallen, er det afgørende at vi som trænere er nysgerrig, ydmyge og går åbent og eksperimenterende til opgaven. Det forsøger jeg at skabe rum for på dette modul. Hvis vi mener, at det er vigtigt, at vores gymnaster tør fejle under træningen, så er det selvfølgelig også vigtigt at vi tør gøre det samme når vi øver os.”