Blogindlæg: Træneruddannelse. Hvad nytter det?
af Jonas Vestergaard Jensen, Udviklingskonsulent
Men er det overhovedet vigtigt at uddanne sig som træner og nytter det noget, når man står i træningshallen?
Noget kan tyde på, at trænerne ikke nødvendigvis mener, at det nytter. En gruppe af forskere satte sig for at undersøge udviklingen af trænere (Cushion, Armour, & Jones, 2003). De fandt frem til, at trænernes praksis ofte er præget af meget unikke og individuelle handlinger, der er drevet af intuition og impulser. Forskerne fandt også ud af, at trænerne ofte ser deres trænergerning som en kunstform og, at deres evner regnes for at være medfødte. I et andet studie finder Cushion, Ford og Williams (2012) også, at trænergerningen ofte er baseret på historiske traditioner og en sådan-har-vi-altid-gjort tankegang, hvor viden primært kommer fra andre træneres erfaring og gennem mesterlære i det lokale træningsmiljø. Der skal ikke være tvivl om, at mesterlære er en effektfuld måde at udvikle sig som træner, men som forskerne påpeger, så risikerer man nemt en ukritisk tilgang til den eksisterende viden og de gældende traditioner. Sagt på en anden måde, så lærer man på både godt og ondt af de garvede trænere. Derforuden risikerer man, at man ikke får den nyeste viden på området.
Men det nytter noget, når trænere bliver sendt på det ene kursus efter det andet. Det er blandt andet de bedst uddannede nationer, der løber afsted med de bedste placeringer ved OL. Mere om det senere.
Tanken om at vores evner som trænere skulle være medfødt eller udelukkende baseret på erfaringer, er efterhånden forældet. En stor mængde forskning viser nemlig, at trænere, der deltager i et uddannelsesforløb og dermed får ny viden og ideer, bliver dygtigere, hvad end det gælder teknisk, fysisk, psykisk, eller taktisk træning, sågar trænerens evner til at være sammen med gymnasterne bliver udviklet (Abraham & Collins, 1998). Kort sagt, så betyder det, at vi kan blive bedre til at vælge og udtænke de rigtige træningsøvelser, og vi kan blive bedre til at være sammen med vores gymnaster på en god og effektfuld måde.
Nu tilbage til de lande, der snupper OL-guldet foran os andre. I perioden 2004 til 2008 blev der lavet en stor international undersøgelse, der havde til formål at undersøge, hvad der kendetegner og adskiller nogle af de lande, som deltager ved de Olympiske Lege (Bosscher, 2008). De undersøgte lande blev først og fremmest kategoriseret ud fra, hvor godt de resultatmæssigt har klaret sig ved de Olympiske Lege. Det viste sig, at de lande, som klarer sig godt resultatmæssigt, adskiller sig ved blandt andet at have flere højt uddannede trænere end de næstbedste lande. Man kan derfor sige, at det nytter at have veluddannede trænere.
Men vender vi blikket mod vores egen andedam og kigger på hvilke idrætsgrene, der udmærker sig ved at have en stor uddannelsesvillighed blandt de frivillige, så finder man i en rapport fra Idrættens Analyseinstitut (Idan), at gymnastik ligger på en 17. plads ud af de 18 idrætsgrene, der er med i undersøgelsen (Bjerrum, 2011). Den danske pendant til den førnævnte internationale undersøgelse, viser også at vi på træneruddannelsesområdet kan blive endnu bedre (Storm & Tofft-Jørgensen, 2014).
I GymDanmark vil vi rigtig gerne højere op på listen. Vi tror på at uddannelse kan højne niveauet hos vores trænere og derved forbedre talentudviklingen og give gymnaster, der fortsætter med gymnastikken i længere tid – uanset niveau. Derfor har GymDanmarks bestyrelse vedtaget, at træneruddannelse skal have en høj prioritering i kommende år.
Sådan uddanner du trænere i din forening
I løbet af 2017 vil du få muligheden for at deltage på de første uddannelser i GymDanmarks GymTræner forløb. Uddannelserne har naturligvis et stort fokus på, hvordan du som både ny og garvet træner kan forbedre og udvikle dig indenfor de mange facetter, man skal kunne arbejde med som gymnastiktræner. Men derudover giver uddannelserne også platformen for at etablere et netværk for trænere, hvor man kan nørde viden, dele viden og få et indblik i, hvordan man gør tingene på tværs af discipliner og på tværs af landet. De første uddannelser har opstart allerede i 2017 – LIGE NU EARLY BIRD PRIS på GymTræner 1 Basis frem til 1. juni – find alle aktuelle uddannelser her
Læs mere om GymDanmarks træneruddannelse
Litteratur
Abraham, A., & Collins, D. (1998). Examining and Extending Research in Coach Development. Quest, 50(1), 59–79. http://doi.org/10.1080/00336297.1998.10484264
Bjerrum, H. (2011). Idrættens uddannelses- og kursusbehov set fra medlemmernes perspektiv – En medlemsundersøgelse om motiver, motivation og barrierer for deltagelse i kurser og uddannelser i foreningsregi (Del rapport 2). København K. Hentet fra www.idan.dk
Bosscher, V. de. (2008). The global sporting arms race, an international comparative study on sports policy factors leading to international sporting success. Vrije Universiteit Brussel. Aachen: Meyer & Meyer.
Cushion, C. J., Armour, K. M., & Jones, R. L. (2003). Coach Education and Continuing Professional Development : Experience and Learning to Coach, 215–230. http://doi.org/10.1080/00336297.2003.10491800
Storm, R. K., & Tofft-Jørgensen, L. (2014). Sport Policy factors Leading to International Sporting Success (SPLISS). Dansk eliteidræt i international sammenligning – foreløbige resultater [SPLISS: Danish Elite Sport – A Comparative Study]. Hentet fra http://www.idan.dk/vidensbank/udgivelser/sport-policy-factors-leading-to-international-sporting-success-(spliss)/fb542b25-7673-4498-9b74-a30800a37016%5Cnhttp://spliss.net/