Ny forskning bekræfter: Det har stor betydning for dine gymnaster, hvordan du er træner - GymDanmark

Ny forskning bekræfter: Det har stor betydning for dine gymnaster, hvordan du er træner

Ny forskning fra Københavns universitet bekræfter det flere studier tidligere har vist. Måden du er træner på, har stor betydning for, om dine gymnaster vælger at fortsætte i gymnastikken eller ej.
”Det er dejligt, at vi nu har fået bekræftet, at det samme gør sig gældende i en dansk kontekst og ikke mindst i en gymnastik kontekst. Vi har de seneste år, udviklet vores træneruddannelsen netop med fokus på, hvordan du er er træner, og vi vil nu sætte endnu mere skub på de tre centrale begreber fra undersøgelsen; kompetence, selvbestemmelse og socialt tilhørsforhold”, fortæller Pil Christiane Lindekron, som er ansvarlig for forbundet samlede træneruddannelse.

Som deltager på GymDanmarks træneruddannelse, vil man opleve et fokus på netop trænerrollen, om end du er på hjælpetræneruddannelsen, GymTræner 1 eller GymTræner 2.

Mere end 500 gymnaster har bidraget til undersøgelsen, som GymDanmark har deltaget i sammen med ni andre forbund.

Det handler som træner om at skabe et miljø med fokus på trivsel og motivation

Det gør man ved at have fokus på:

  • et opgaveorienteret miljø
  • at fremme gymnasternes selvbestemmelse (autonomi)
  • samhørighed og fællesskab

Konkrete råd til træneren

Herunder kan du læse konkrete råd til, hvordan du som træner kan skabe et miljø i gymnastiksalen, der giver de unge lyst til at blive.

Læs mere

Webinar - Fremlæggelse af resulateter

Hør med når forskerne fremlægger resultaterne fra undersøgelsen (åbner i youtube)

Læs mere

Den motiverende træner

Webinar med sportspsykologisk konsulent Jonas Vestergaard Jensen som reflekterer over hvordan den motiverende træner konkret arbejder (åbner i youtube)

Læs mere