Praktisk information- GymTræner 2 - Basis - GymDanmark

Praktisk information- GymTræner 2 - Basis

Her kan du finde alle de oplysninger du skal bruge, når du skal på GymTræner 2 – Basis uddannelsen

Undervisningsmaterialer til GymTræner 2 – Basis (ALLE MODULER)
Grundbog på alle moduler er ATK 2.0 – Den udleveres på det første modul du deltager i. Forberedelse kan ske i den elektroniske udgave.

Vælg det modul du skal deltage på og læs hvad du skal forberede inden uddannelsen
God fornøjelse!

  • GymTræner 2 - Træningsmiljø og dig som leder

    Overskriften på dette modul er ”Træningsmiljø og dig som leder”. Det er naturligvis ikke tilfældigt, og overskriften dækker over vores ambition om at skabe trænere, som er mere og dygtigere end ”blot” at være tekniske connaisseurs i træningssalen. Derfor handler dette modul om at opnå viden om og refleksion over, hvordan du kan arbejde med dine evner til at arbejde med gymnasten, gruppen og sidst men ikke mindst dine evner til at fortsat at udvikle dig som træner.

    Forberedelsen til uddannelsen består af 2 dele

    • Du skal have læst nedenstående materiale, så du har et basalt kendskab til emner, som vi sammen kan bygge videre på
    • Du skal optage dig selv på video i bestemte undervisningssituationer og medbringe på uddannelsen.

    Begge dele er afgørende for at du og dine meddeltagere for maksimalt ud af uddannelsen

    Pensum

    Inden du møder på uddannelsen skal du have forberedt dig ved at læse følgende materiale igennem:

    Hæftet med ”Det trænerskabte motivationsklima” er baggrundsviden og en grundforståelse, som hele modulet baserer sig på. Materialet i hæftet vil ikke blive gennemgået, men der vil løbende blive refereret hertil, og det vil naturligvis også være muligt at stille spørgsmål til indholdet.

    Kapitlet ”Sportspædagogik” i bogen ATK 2.0 er et hammer godt kapitel at læse. I forhold til GymTræner 2 modul 1, er kapitlet relevant eftersom den grundlæggende forståelse er ”træneren som leder”, hvori arbejdet netop beror på en grundlæggende pædagogisk forståelse. I praksis vil modulet være bygget op af forskellige lektioner, som alle kredser sig om pædagogik og ledelse. Vi har bare valgt at udvide indholdet og forståelsen i forhold til kapitlet om sportspædagogik. Derfor er kapitlet relevant som grundlæggende viden, mens vi på modulet kommer til at arbejde med nogle lidt andre begreber og indgange til området.

    Modul 1 ”Træningsmiljø og dig som leder” vil aldersmæssigt koncentrere sig om gymnaster i og efter puberteten og vil derudover fokusere på talentudvikling. Men for sammenhængens skyld vil der naturligvis være enkelte afstikkere, hvor vi sammenligner med børne- og/eller voksentræning.

    I et forsøg på at forventningsafstemme inden modulet, bør du forberede dig på, at størstedelen af undervisningen vil foregå i klasselokalet. Ligeledes skal du også forberede dig på at modtage viden du formentlig ikke er stødt på før. Jeg forventer grundlæggende, at du er nysgerrig og åben overfor din egen og ikke mindst andres viden. Vidensdeling og sparring bliver nemlig et bærende element under hele modulet.

    Videoer

    Som et led i din forberedelse skal du medbringe følgende på selve uddannelsen:

    • Én ca. 3-minutters video med klip fra træningssalen, som siger noget om hvem du er som træner. Du bestemmer selv om videoen er klippet sammen af forskellige klip eller ét helt sammenhængende klip.
    • Én ca. 3-minutters video hvor du underviser/vejleder/instruerer én gymnast ad gangen (må meget gerne være flere gymnaster, men hvor du underviser/giver individuel feedback). Man skal kunne høre hvad du siger til gymnasterne.
    • Én ca. 3-minutters video hvor din gymnaster arbejder selv i grupper

    Du kan selv stå for videooptagelsen af dine gymnaster der arbejder i grupper. Bed modsat din medtræner om at filme dig, hvor du selv underviser. Videoen skal optages således man kan se hele dig og gymnasten/-erne.

    Afslutning af modulet

    Læring sker allerbedst i praksis, og vi ved at en af de helt store udfordringer ved træneruddannelser, er at overføre den viden man har fået på uddannelsen til ændring af sin egen praksis som træner. Derfor skal du, som afslutning på modulet, indgå i en udviklingsgruppe, der mødes virtuelt til to udviklingsmøder efter modulet. Udviklingsgrupperne bliver dannet i løbet af modulet samt dato og tidspunkt for de to udviklingsmøder bliver ligeledes aftalt. Det er et krav at deltage i udviklingsmøderne for at kunne afslutte modulet.

    Indholds-/emneoversigt på modulet

    • Refleksion som ramme for trænergerningen
    • Talentudvikling i GymDanmark
    • Den ægte træner – Hvordan skal vi handle
    • Kommunikation og ledelse
    • Forældre som medspiller
    • Den magtreflekterende træner

    MEDBRING PÅ UDDANNELSEN:

    – Videoer fra din forberedelse
    – ATK 2.0 bogen (hvis du allerede har været på andre moduler af GymTræner 2 – Basis)
    – Papir og skriveredskaber
    – Om muligt bærbar PC med netadgang
    – Linned, lagen og håndklæde (der er overnatning på elevværelser)

  • GymTræner 2 - Træningsplanlægning og fysisk træning

    Forberedelsen til uddannelsen består af 2 dele:
    – Du læse et pensum, så du møder op med en forforståelse på uddannesen, som vi sammen kan bygge videre på
    – Finde konkrete eksempler fra egen praksis til brug på uddannelsen

    Inden du møder på uddannelsen skal du have forberedt dig ved at læse følgende materiale igennem:

    Bogen ATK 2.0
    Bogen bliver udleveret på uddannelsen – Forberedelsen kan gøres elektronisk
    Fysiologisk udvikling og fysisk træning s. 42-85
    Sportsmedicin s. 112 – 151

    Springsikker kompedie (Måtte 2)
    Læs kapitel 2 & 3.

    Træningsplanlægning (PDF til download)
    Udvalgte sider:  2-14

    Fysisk træning (PDF til download)
    Udvalgte sider:  specifikt s.2-5, skimme s.5-17

    Styrketræning (PDF til download)
    Udvalgte sider: s.2-30 (skim gerne resten)

    Idrættens E-læringsportal – “køb” (det koster 0 kr.) kurset “Hjernerystelse” – Opret dig som bruger med din mailadresse og gennemfør kurset.


    Som et led i din forberedelse skal du medbringe følgende:

    1. Et eksempel på en typisk fysisk træning/session (meget gerne i form af video med dine gymnaster) – som vi også i fællesskab skal prøve af sammen og evaluere på

    2. Et eksempel på hvordan i arbejder fysisk træning ind i den almindelige træning (meget gerne i form af videoeksempler)

    3. Såfremt den fysiske træning planlægges/delvist planlægges hen over en gymnastik-sæson, må tankerne herom meget gerne medbringes 

    4. Kort videoer hvor en gymnast  (du interviewer) fortæller om egen oplevelse med et forløb med en  overbelastningsskade.

     

    Indholds-/emneoversigt på modulet
    • Fysisk træning , definitioner, basal fysiologisk viden
    • Aldersrelateret træning
    • Tidlig vs. sen specialisering
    • Træningsplanlægning, periodisering og kapacitetsanalyse
    • Skadesforebyggelse og overbelastningsskader

    MEDBRING PÅ UDDANNELSEN:
    • Videoer fra din forberedelse
    • ATK 2.0 bogen (hvis du allerede har været på andre moduler af GymTræner 2 – Basis)
    • Papir og skriveredskaber
    • Om muligt bærbar PC med netadgang
    • Overnatning vil foregå på flermandsværelser – MEDBRING SELV PUDE/DYNE/HÅNDKLÆDE m.m.

    Hvis mulig må du gerne medbringe diverse træningselastikker (korte/lange)

  • GymTræner 2 - Sportspsykologi

    Velkommen til Gymtræner 2 – modul 3 ”Sportspsykologi ”

    Ambitionen med weekenden er, at du vil få:
    – Et indblik i hvad sportspsykologi er, og hvad det ikke er
    – En afklaring af hvad, der er din rolle indenfor det sportspsykologiske aspekt
    – Et overblik og en indsigt i aldersrelateret Sportpsykologi
    – Viden om og færdigheder i hvordan du kan påvirke atleternes mentalitet
    – Et konkret redskab til at arbejde med atleter under pres
    – Konkrete anvisninger til hvordan du som træner kan hjælpe forældre til gymnaster set fra en psykologisk vinkel

    Forberedelsen til weekenden er som følger:
    – Du bedes have læst nedenstående materiale, så du er klædt bedst muligt på til emner og tematikker, som vil blive gået igennem i løbet af weekenden
    – Derudover have filmet dig selv som beskrevet herunder

    Pensum

    ATK 2.0

    • Kapitel 5 – Sportspsykologi
      195-215 – Skulle nogle af Jer blive grebet og læser hele kapitlet, så gør det bestemt heller ikke noget.
    • For de som gerne vil genopfriske nogle af pointerne fra et eventuelt gennemført modul 1, eller blot er nysgerrige, så anbefales kapitel 6 – Sportspædagogik, men det skal ses mere som et inspirationskapitel end forventet pensum til weekenden.

    Det trænerskabte motivationsklima
    GymDanmark har udarbejdet ovenstående hæfte, som I forventes at have læst.

    Træneren som kulturel leder – Bæredygtig sportspsykologi for unge atleter
    Uddrag fra bogen ”Talentudvikling i sport: Reflekterende organisationer, gode teams og stærke atleter”, Kristoffer Henriksen s. 20-37

    ”Præster under pres” Kristoffer Henriksen & Jakob Hansen
    23-52, 97-112

    Videoer
    Du bedes medbringe en kort video (maksimalt 2 minutter), hvori du beskriver et sportspsykologisk aspekt af træning/konkurrence som de oplever:
    – At lykkedes godt i
    – Særligt udfordrende

    • En 2 minutters video som fortæller hvad du ønsker at udvikle af menneskelige karaktertræk hos gymnasterne som eksempelvis målrettethed, selvstændighed eller samarbejdsvillighed
    Skal bruges i lektionen “Kulturel ledelse” til gruppearbejde om karaktertræk, handlinger, praktiskpædagogiske overvejelser, belønningsmetoder og evaluering.
    Her er det helt okay hvis I føler Jer lidt på udebane og ikke er sikker på hvad I håber på, at gymnasterne får med.

    Indholds-/emneoversigt på modulet
    • Refleksion som ramme for trænergerningen
    • Myterne om Sportspsykologi
    • Den mentale trappe
    • Motivationsklimaer
    • Kulturel ledelse
    • Præstation under pres
    • Hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig kommunikation

    MEDBRING PÅ UDDANNELSEN:
    – Videoer fra din forberedelse
    – ATK 2.0 bogen (hvis du allerede har været på andre moduler af GymTræner 2 – Basis)
    – Papir og skriveredskaber
    – Om muligt bærbar PC med netadgang
    – Sovepose, luftmadras og andet sovegrej (der er fælles overnatning i klasselokale)

GymTræner 2 - Basis

Opbygningen og krav

Læs mere