Kvalitet i Børnegymnastikken – Lillerød
19 sep 2021 kl. 10:00 - 16:30
Indsigt i børns motoriske udvikling, trænerrollen, metodikker til indlæring af basale spring
Arrangør Kvalitet i børnegymnastikken
Sted Lillerødhallerne
Adresse Lillerødhallerne, Banevang 7, 3450 Lillerød
Tilmeldingsfrist 14. september 2021
Eftertilmeldingsfrist 14. september 2021
Kontakt Kathrine Labæk
Email kla@gymdanmark.dk
Antal pladser 20
Pris for medlemmer kr. 1.300
Pris for ikke medlemmer kr. 2.600
Eksternt ID 2115007
Målgruppe
Trænere og hjælpetrænere på hold med børn i alderen 5 – 8 år og andre nybegyndere i springgymnastik
Indhold
- Inspiration til god træning på begynderspringhold
- Træning med børns motoriske udvikling i centrum
- Pædagogiske overvejelser og træningsplanlægning
- Stationstræningsprincip
- Din rolle som træner
- Grundlæggende viden om springteknik og -indlæring
Praktisk
- Alle forventes at deltage aktivt i den praktiske gennemgang af øvelserne på kurset
- Vi anbefaler alle at gennemføre e-læringsmodulet før kurset (her gennemgås den teoretiske del af kurset) – Se mere om e-læring nedenfor
- Prisen er inkl. materiale og forplejning
-
Træningshæfte – Indhold:
- Sådan bruges hæftet
- Pædagogiske overvejelser
- Principper for redskabsopstillinger
- Grundpositioner
- Opvarmning
- Grundlæggende motoriske øvelser
- Grundlæggende gymnastiske øvelser
- Forlæns spring
- Baglæns spring
-
Stationskort – Indhold og anvendelse:
- Lækre A-5 kort i holdbar kvalitet til brug i gymnastiksalen
- Illustration af hver redskabsstation
- QR koder til øvelserne på til redskabsstationen
- Lægges ved redskabsstationerne
- Giver overblik i træningen
-
E-læring – Indhold:
Du vil ca. 14 dage inden kurset modtage information om E-læring, som du med fordel kan gennemføre, inden du møder på kurset.
Du skal forvente at bruge ca. 45 minutter på at gennemgå E-læringsmodulerne.
Indhold
- Velkommen
- Kursets formål
- Kort om kurset
- Hvad er motorik?
- De fem ydre sanser
- De to indre sanser
- Refleksionsspørgsmål
- Motorisk udvikling
- Kroppens proportioner
- Intellektuelle forudsætninger
- Motorisk indlæring
- Hvorfor er det vigtigt at vide?
- Pædagogiske overvejelser
- En bjørnetjeneste
- Modtagning
- Trænerens rolle (inkl. mesterlære)
- Progression
- Stationstræning
- Principper for redskabsopstillinger
- Grundpositioner
- Hæftet og træningens opbygning
- Hvad kan du forvente af kurset – vi ses!
-
Kursusprogram:
- Velkomst og vigtige pointer (ca. 30-40 min.)
- Praktik: Opvarmning/grundtræning (ca. 45-60 min.)
- Praktik: Gennemgang af et tema – Kraftspring (og flyvespring) (ca. 1 time)
- Frokost: 30 min.
- Praktik: Casearbejde i grupper (ca. 2,5 time – med indlagt frugtpause)
- Praktik: Gennemgang af ekstra stationer/fordybelse i tema (ca. 30-40 min.)
- Opsamling, afrunding og oprydning (ca. 20-30 min.)
-
Redskabsliste
- Musikanlæg
- Ribber
- Bomme
- Tove
- Ringe
- Bænke
- Airtrack
- Trampet (+ evt. springolin/børnetrampolin/springbræt)
- Nedspringsmåtter (gerne flere)
- Rullemåtte (+ evt. andre små måtter/banefelter)
- Flikflak-træner
- Blød skumkile eller lign. (fx tynd softtop + skråkile)
- Skråkile
- Saltoplint
- Træplint
- Diverse skumklodser (fx tredelt skumplint, skumcylinder, tilløbskasser, små skumklodser)
- Hulahopringe
- Ærteposer
- Sjippetove
- Tæppefliser
- Bolde (til stikbold og andre lege)
- Evt. stortrampolin
- Evt. luftcylinder
Hvad er en redskabsstation?
Opstilling af et eller flere redskaber. Saml tre til fire redskabsstationer til en lille “redskabsbane” eller station, så man på hver bane/station arbejder med forskellige øvelser relateret til samme spring. Til hver træning kan man have tre til fire baner/stationer i gang på samme tid afhængig af antal børn og trænere på holdet.