Kvalitet i Børnegymnastikken
Børnegymnastik med fokus på motorisk udvikling
- Målgruppe: Trænere og hjælpetrænere på hold for børn i alderen 5 – 8 år og andre nybegyndere i springgymnastik
- Kursusvarighed: 6½ time + 45 minutters forberedelse via e-læring
Indhold
- Inspiration til god træning på begynderspringhold
- Træning med børns motoriske udvikling i centrum
- Pædagogiske overvejelser og træningsplanlægning
- Stationstræningsprincip
- Din rolle som træner
- Grundlæggende viden om springteknik og -indlæring
-
Træningshæfte – Indhold:
- Sådan bruges hæftet
- Pædagogiske overvejelser
- Principper for redskabsopstillinger
- Grundpositioner
- Opvarmning
- Grundlæggende motoriske øvelser
- Grundlæggende gymnastiske øvelser
- Forlæns spring
- Baglæns spring
-
Stationskort – Indhold og anvendelse:
- Lækre A-5 kort i holdbar kvalitet til brug i gymnastiksalen
- Kortene har illustrationer af redskabsstationer på forsiden og QR-koder til tilhørende øvelser på bagsiden
- Kan være en hjælp til at planlægge træningen
- Kan være en hjælp til hjælpetrænere/forældrehjælpere, der skal pakke redskaber ud
- Giver overblik i træningen
-
E-læring – Indhold:
Du vil ca. 14 dage inden kurset modtage information om E-læring, som du med fordel kan gennemføre, inden du møder på kurset.
Du skal forvente at bruge ca. 45 minutter på at gennemgå E-læringsmodulerne.
Indhold
1. Kursets formål og introduktion til kurset
2. Motorik og sanser
3. Motorisk udvikling og motorisk indlæring
4. Kroppens proportioner og intellektuelle forudsætninger
5. Pædagogiske overvejelser
6. Modtagning
7. Trænerens rolle
8. Progressioner i springindlæringen
9. Stationstræning
10. Principper for redskabsopstillinger
11. Grundpositioner
12. Hæftet og træningens opbygning
Du finder e-læringsmodulet her.“Køb” kurset (det koster 0 kr.). Opret dig som bruger med din mailadresse og gennemfør kurset.
-
Kursusprogram:
- Velkomst og vigtige pointer (ca. 30-40 min.)
- Praktik: Opvarmning/grundtræning (ca. 45-60 min.)
- Praktik: Gennemgang af et tema – Kraftspring (og flyvespring) (ca. 1 time)
- Frokost: 30 min.
- Praktik: Casearbejde i grupper (ca. 2,5 time – med indlagt frugtpause)
- Praktik: Gennemgang af ekstra stationer/fordybelse i tema (ca. 30-40 min.)
- Opsamling, afrunding og oprydning (ca. 20-30 min.)
-
Redskabsliste
- Musikanlæg
- Ribber
- Bomme
- Tove
- Ringe
- Bænke
- Airtrack
- Trampet (+ evt. springolin/børnetrampolin/springbræt)
- Nedspringsmåtter (gerne flere)
- Rullemåtte (+ evt. andre små måtter/banefelter)
- Flikflak-træner
- Blød skumkile eller lign. (fx tynd softtop + skråkile)
- Skråkile
- Saltoplint
- Træplint
- Diverse skumklodser (fx tredelt skumplint, skumcylinder, tilløbskasser, små skumklodser)
- Hulahopringe
- Ærteposer
- Sjippetove
- Tæppefliser
- Bolde (til stikbold og andre lege)
- Evt. stortrampolin
- Evt. luftcylinder
Hvad er en redskabsstation?
I Kvalitet i Børnegymnastikken anbefales stationstræning frem for én stor redskabsbane. En redskabsstation kan bestå af en eller flere redskabsopstillinger (der ofte har samme springmæssige tema). Antallet af stationer til træningen afhænger af antal børn og trænere/hjælpere på holdet. Det er vigtigt, at der ikke er for mange gymnaster på hver station. Der bør max være 6 børn pr. station, hvis den består af én redskabsopstilling, og 10 hvis den er bygget op med flere redskabsopstillinger.
Åbent kursus
- GymDanmark arrangerer kurset i samarbejde med en værtsforening
- Alle – uanset forening – kan tilmelde sig
- Foreningen stiller faciliteter og redskaber til rådighed
Lukket kursus
- Kurset bestilles af en forening
- Kun foreningens trænere kan tilmelde sig (via internt tilmeldingslink)
- Foreningen stiller faciliteter og redskaber til rådighed
Kvalitet i Børnegymnastikken
Konceptet ”Kvalitet i Børnegymnastikken” er oprindeligt udviklet af Martin Damgaard i samarbejde med GymDanmark i 2010. Martin Damgaard har været træner siden 1972 i Ringsted IF, og har fulgt flere generationer af gymnaster fra barnsben og op i seniorrækkerne i TeamGym. For Martin er det vigtigt, at træningen af børn tages lige så seriøst som træningen af eliten. Træningen skal dog stadig være sjov, men træneren skal sørge for, at træningen tilpasses den enkelte, så gymnasterne udvikler sig og lærer noget.
Kvalitet i Børnegymnastikken er i 2020 blevet opdateret af Andorra Lynn Jensen med nye stationer og øvelser, der supplerer Martin Damgaards originale metode. Andorra var med i den første gruppe af forbundsinstruktører, der blev oplært i konceptet, og hun har undervist på kurserne de sidste 10 år. Andorra er uddannet cand. scient. i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab, og til hverdag underviser hun på idrætsuddannelsen på Københavns Universitet – bl.a. i gymnastik. For Andorra er det vigtigt, at så mange som muligt får en god oplevelse med at dyrke gymnastik, og vejen dertil er gennem sjove og lærerige øvelser tilpasset til målgruppen og et højt aktivitetsniveau i træningen.