Mens vi venter på talentseminaret kapitel 5 - GymDanmark

Mens vi venter på talentseminaret kapitel 5

af Jonas Vestergaard Jensen, udviklingskonsulent

Kapitel 5: Udviklingsorienteret motivation klare sig bedre i modvind 

GymDanmark har en talent- og elitestruktur, hvor der er et stort udviklingsorienteret fokus, når vi taler talent- og elitearbejde. Et fokus der betyder, at det arbejde man laver med børn og unge i høj grad har et langsigtet fokus, hvor det i sidste ende handler om at slå igennem som senior og altså ikke “kun” som junior. 

Fra tid til anden bliver jeg mødt af spørgsmålet, “Det er fint nok med alt det der udvikling, men hvorfor må de ikke have lov at være gode?”

Udvikling og højt niveau er ikke modsætninger eller ‘enten/eller’. Det er to parameter, som fint går hånd i hånd.

Først og fremmest er det logisk set ikke et problem at vinde eller at være den bedste. Vi vil vil for eksempel aldrig sige til en ung pige, som lige har vundet junior EM. “Det var da godt nok ærgerligt, nu bliver du aldrig til noget.” Men modsat gør det omvendte sig heller ikke gældende: “Tillykke med din EM titel. Nu vinder du også EM som senior.” Det handler først og fremmest om, at de unge gymnaster fortsætter med at dyrke gymnastik, og at de fortsat udvikler sig. Således er ungdomsmesterskaber og -konkurrencer ikke et mål i sig selv, men et middel til fastholdelse og udvikling.

Men hvorfor alt den udvikling?

Der ligger forskellige argumenter til grund for, hvorfor vi har så stort fokus på udvikling frem for resultatet. Skal vi være helt ærlige, så interesserer ungdomsresultater os ikke. Det gør seniorresultater derimod. Det er selvfølgelig dejligt når vores gymnaster har gode oplevelser med gymnastikken, men i det store billede er det seniorresultater, der har betydning. I GymDanmark forstår vi til gengæld succesfuld talentudvikling, som når foreninger uddanner talentfulde ungdomsatleter, så de lykkes med at klare overgangen fra ungdom til senior.

Overordnet set baserer GymDanmarks arbejde, hvad end det er talent- og elitestruktur eller træneruddannelser, sig på forskning indenfor talentudvikling og Team Danmarks Aldersrelateret træningskoncept, der ligeledes baserer sig på forskning i børn og unges udvikling.

#5 Udviklingsorienteret motivation klare sig bedre i modvind

Sidst men ikke mindst er det afgørende, hvilket mindset vi prædiker for vores gymnaster. Jeg vover den påstand, at alle trænere ønsker gymnaster som gør sig umage, knokler hårdt i træningslokalet og ikke springer over gærdet, hvor det er lavest – uanset hvor hårdt eller svært det måtte være. Og med god grund. Det handler for gymnasten om at kunne se værdien i at vurdere sin egen succes op imod sit eget tidligere niveau. Det handler om at stille spørgsmål, “Hvordan er den præstation jeg leverede i dag i forhold til den, jeg leverede i går/sidste uge/sidste år?” Det kalder man en opgaveorienteret motivation. Når man vurderer sin præstation op imod resultatet, bliver man afhængig af andres resultater. “Vandt jeg?” er afhængig af modstanderens præstationer. På den måde bliver ens egen præstation sekundært, hvormed man reelt kan opnå succes, selvom præstationen har været dårlig, hvis bare de andre har været dårligere. Ligeledes kan man have gjort sit ypperste, men ikke opnå succes fordi konkurrenterne simpelthen bare var bedre.

Det tyder på, at de atleter som er opgaveorienteret klarer sig bedre, når de møder modgang, de er mere vedholdende og klarer sig bedre i karrieremæssige overgange fx fra junior til senior (Duda, 2013; Hein & Jõesaar, 2014; Quested m.fl., 2013). Denne tilgang kan vi, som trænere, være med til at skabe gennem vores træning ved blandt andet at værdsætte de gymnaster, som netop er opgaveorienteret. Det er nemlig ikke altid de gymnaster, som har højest sværhedsniveau, som også er de gymnaster, som træner bedst.

For at vende tilbage til start, så er det i sig selv ikke et problem at være god. Det er først et problem i det øjeblik, det kun handler om at være god.

 

Litteratur

Duda, J. L. (2013). The conceptual and empirical foundations of Empowering CoachingTM: Setting the stage for the PAPA project. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 311–318. http://doi.org/10.1080/1612197X.2013.839414

Hein, V., & Jõesaar, H. (2014). How perceived autonomy support from adults and peer motivational climate are related with self-determined motivation among young athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, (November), 1–12. http://doi.org/10.1080/1612197X.2014.947304

Quested, E., Ntoumanis, N., Viladrich, C., Ommundsen, Y., Hoye, A. Van, Mercé, J., … Taylor, P. (2013). Intentions to drop-out of youth soccer: A test of the basic needs theory among European youth from five countries. International Journal of Sport and Exercise Psychology, (October), 37–41. http://doi.org/10.1080/1612197X.2013.830431